In Nederland profiteren bedrijven en organisaties van een hoogwaardige (telecom) infrastructuur. Het gemak waarmee we verbinding kunnen maken en informatie kunnen uitwisselen is een aanjager van economische groei, internationale handel en innovatie. Telecommunicatie draagt ook bij aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen, zoals de behoefte aan hogere productiviteit, betere dienstverlening, lagere CO2-uitstoot en nieuwe zorgconcepten.
Ergens in deze verbonden en snelle wereld bevindt zich uw organisatie. Met haar klanten, werknemers, doelstellingen voor de toekomst, beperkingen en talenten. Ook zij kan maximaal profiteren van alle verbeterslagen die met de juiste telecommunicatievoorzieningen en werkwijze mogelijk zijn. De huidige technologische mogelijkheden bieden volop kansen. Het is echter de kunst om voor de juiste oplossing en de juiste techniek te kiezen. Het is daarom van essentieel belang dat uw organisatie goed nadenkt over de invulling van haar communicatieomgeving, zowel op functioneel als technisch vlak:
- Afgestemd op de werkprocessen en strategie van uw organisatie
- Opgebouwd vanuit betrouwbare, beheersbare en praktische techniek
Bij veel organisaties leeft daarnaast de wens om alle telecomcontracten zoveel mogelijk te bundelen bij één aanbieder en is er een drang om naar een meer uniforme situatie te komen. Kostenefficiëntie, één aanspreekpunt en schaalbaarheid zijn daarbij belangrijke motivaties. Aan de andere kant is er de vrees om in een beruchte ‘vendor lock-in’ te belanden. Ook zijn er contractuele en juridische beperkingen die overstappen lastig maken en soms zijn oplossingen diep ingebed in de bestaande ICT-infrastructuur.
Het is dus van belang om overzicht te houden op alle verschillende onderdelen van de communicatie-omgeving, zoals telefonie, datacommunicatie en de breedbandverbinding. Ook ligt de keuze voor een oplossing en hard- en software niet alleen bij de IT-afdeling of inkoop maar zijn meerdere afdelingen hierbij betrokken, zoals HR, communicatie, facilitaire zaken en het team dat verantwoordelijk is voor klantcontactcentrum. In deze complexe situatie is het vaak een verademing om een expert in te schakelen. Een expert die weet wat er in de markt te koop is en de oplossingen kent. Een externe partij die rust en overzicht brengt en objectief communiceert met de verschillende interne en externe partijen. Resultaat van deze begeleiding is een optimale communicatie-omgeving, afgestemd op werkproces en toekomstvisie.